Een boek vol ontdekkingen

Nu eens een stukje over het werk van een andere schrijver. ‘Conquistador’ van Johan Klein Haneveld heb ik gelezen. Het is een bundel sciencefictionverhalen geschreven door een goede vriend van mij. Kort gezegd vond ik het boek: verrassend, intelligent en origineel.
coverconquistador2017Ik zal het boek nog een keer moeten lezen om de natuurwetenschappelijke achtergrondinformatie te volgen. Er kwamen voor mij aardig wat termen voorbij die ik niet kende, maar de verhaallijnen zijn prima te volgen zonder compleet begrip van alle details. Ik vroeg me regelmatig af wat Johan bedacht heeft en wat er uit echte theorieen uit onze natuurwetenschappelijke werkelijkheid komt. Ik neem maar aan dat hij het zelf wel weet 😉
De personages zijn behoorlijk geloofwaardig, ze zijn psychisch meer, dieper ontwikkeld dan ik gewend was van Johan. Het was interessant om de wereld(en) door hun ogen te bekijken, en de keuzes die ze maakten te volgen.
Het wereldbeeld is vaak somber, maar er zijn steeds sprankjes van hoop, van compassie. Spoortjes van Liefde al wordt die niet expliciet genoemd. De romantische liefde is wat houterig en neemt niet veel ruimte in. De passie en liefde voor de natuur spatten er vanaf.
Johan heeft een grote verbeeldingskracht. Ik vind het heel knap hoe hij heeft bedacht hoe mensen en intelligentie in de verre toekomst zouden kunnen bestaan.
Johan is Jonas, een ontdekkingsreiziger die steeds verder wil in het leren over andere werelden. Want dat is wat een schrijver doet. Andere werelden ontdekken, erin leven, ze verbeelden door middel van woorden.
Ik was aangenaam verrast door de voor mij nieuwe en onvoorstelbare werelden. Waar ik me nu wel een voorstelling van gemaakt heb. Waarschijnlijk heb ik er mijn eigen draai aan gegeven. Maar hoe dan ook is mijn innerlijke wereld verrijkt.

Johan heeft ook een blog: http://johankleinhaneveld.blogspot.nl/

Geef een reactie

